برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ - افتتاح شعب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا در دانشگاه علم و فرهنگ

مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ با حضور دکتر حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاددانشگاهی و جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در محل سالن دکتر کاظمی آشتیانی، امروز (دوشنبه ۳ مهر) برگزار شد.

در این مراسم، دکتر حسن مسلمی نایینی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ دکتر مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ دکتر منوچهر جهانیان، دکتر مجید نجارزاده، دکتر عادل تقوی و دکتر حمید صابر فرزام، معاونان دانشگاه و دکتر رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و حجه‌الاسلام‌والمسلمین شاکری مزینانی نماینده سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ حضور داشتند.



دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بهترین دانشگاه‌ها است و امیدواریم در حوزه‌های مهندسی و مدیریتی نیز ارتباط بیشتری با مراکز تحقیقاتی داشته باشد
در ابتدای مراسم، دکتر حسن مسلمی نایینی، رییس جهاددانشگاهی، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت مهدی(عج) و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهی بیان کرد: دوران هشت ساله دفاع مقدس مقطع حساسی بود که جوانان همسن و سال شما دانشجویان در آن شرکت داشتند و حماسه بزرگی آفریدند و اجازه ندادند ذره‌ای از خاک کشورمان به دست دشمن بیفتد.


وی با بیان اینکه در آن مقطع و وادی دفاع مقدس، جهاددانشگاهی نیز نقش موثری داشته است، تصریح کرد: این نهاد انقلابی در آن دوران حدود 100 شهید نثار میهن کرده است که جز دانشجویان دانشگاه‌های بزرگی همچون صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، اصفهان و سایر واحدهای جهاددانشگاهی بوده اند، بنابراین باید آثار و وصیت نامه این شهدای جنگ تحمیلی را بیشتر به مردم بشناسانیم.


رییس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به اینکه این نهاد در حوزه‌های مختلف در دوران دفاع مقدس اقدامات بسیاری انجام داده است، عنوان کرد: این نهاد انقلابی در حوزه ساخت صنایع نظامی، سلامت پزشکی، اعزام نیرو و حضور مستقیم در جبهه‌ها، خدمات مشاوره ای و فرهنگی اقدامات بسیار موثری در دوران هشت ساله دفاع مقدس انجام داده که از جمله آنها رمزگشایی از وسایل نظامی مانند بیسیم بود که اطلاعات آن را در اختیار سران نظامی کشور قرار می‌دادند.


دکتر مسلمی نایینی ضمن اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد: یکی از مسائل اصلی در تحصیل اراده شما دانشجویان است که بر اساس آن می‌توانید آینده خود را بسازید. اگر شما تلاش خداپسندانه انجام دهید، قطعاً خداوند هم برای شما راه را باز خواهد کرد و خواهید توانست به رتبه دانشمندانی چون دکتر سعید کاظمی آشتیانی برسید که از اولین کسانی بودند که در عرصه سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کردند.


وی افزود: همه چیز بستگی به اراده شما دارد و در سخت ترین مشکلات می‌توانید با تکیه بر اراده خود پیشرفت کنید. در این راستا زندگینامه دانشمندان را بخوانید و از آن درس بگیرید و شجاعت داشته و خطر پذیر باشید. یکی از خصوصیات مهم در بچه‌های جبهه و جنگ این بود که با دست خالی در مقابل حمله همه جانبه دنیا ایستادند.
رییس جهاددانشگاهی با تأکید بر رعایت فرهنگ دانشگاهی بیان کرد: آداب، اخلاق، روش‌ها و... از راه‌های حفظ این فرهنگ است. همچنین، دانشجویان با اساتید ارتباط داشته و در کلاس‌ها فعال باشند و اساتید نیز این فضای تعاملی را در کلاس‌ها باید ایجاد کنند.
دکتر مسلمی نایینی خطاب به دانشجویان گفت: دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بهترین دانشگاه‌ها است و امیدواریم در حوزه‌های مهندسی و مدیریتی نیز ارتباط بیشتری با مراکز تحقیقاتی داشته باشند.
و خطاب به دانشجویان تأکید کرد: شما آینده سازان کشور هستید و مهم‌ترین جا برای تمرین و ممارست برای اینکه در آینده به رده‌های مدیریتی و مسئولیتی برسید همین دانشگاه است.

افتتاح سازمان دانشجویان و شعب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در دانشگاه در راستای جلب مشارکت دانشجویان متناسب با برنامه‌های و طرح‌های این سازمان‌ها

در ادامه این آیین، دکتر منوچهر جهانیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ ضمن ارائه گزارش فرهنگی از عملکرد این معاونت بیان کرد: یکی از اهداف ما بسترسازی برای ارائه خلاقیت‌ها است که در تمامی دانشجویان وجود دارد و تلاش می‌کنیم که مشارکت آنها را در برنامه‌های دانشگاه به حداکثر برسانیم.

ایشان با اشاره به تلاش دانشگاه بر جلب مشارکت فعالانه دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد ساختارهای متناسب با آن افزود:  فعاليت‌هاي فرهنگي و دانشجویی بخشي اساسي و لاينفك از فعاليت‌هاي دانشگاه را به خود اختصاص داده است. مشخصه اساسي فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ تكيه و توجه به حضور و مشاركت دانشجويان در برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي فرهنگي بوده است كه حاصل آن طراحي و ابداع برنامه‌هاي گوناگون فرهنگي در چهارچوب سياست‌هاي فرهنگي كشور است. معاونت دانشجویی و فرهنگي در راستاي اهداف خود تلاش دارد تا در كنار دانش‌افزايي، فرصت‌هاي تجربه و ارتقاي فكري و فرهنگي را براي دانشجويان فراهم آورد. این معاونت وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا، هدایت، نظارت و ارزیابی کلیه امور فرهنگی، دانشجویی، اجتماعی، تربیت بدنی، رفاهی، بهداشت و درمان، مشاوره دانشجویی، انضباطی و فراهم‌آوری تمهیدات لازم برای تأمین نیازهای فرهنگی، اجتماعی و رفاهی دانشجویان این دانشگاه را بر عهده دارد. وظایف و مأموریت‌های یادشده به وسیله مدیریت‌های فرهنگی و اجتماعی و امور دانشجویی انجام می‌شود.

وی در مورد برنامه‌های سال جاری این معاونت گفت: اقدامات انجام‌شده در این معاونت متناسب با اهداف تعیین‌شده توسط دانشجویان و در قالب نزدیک به 50 تشکل فعال در دانشگاه (انجمن‌های علمی و دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و هنری و بسیج دانشجویی) انجام می‌شود و معاونت وظیفه پشتیبانی، هدایت، تسهیلگری و نظارت را بر عهده دارد و برگزاری نمایشگاه کتاب، مناظرات دانشجویی و سه جشن فارغ‌التحصیلی از جمله برنامه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ در سال تحصیلی 1402- 1403 خواهد بود.

افتتاح سازمان دانشجویان و شعب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در دانشگاه

در ادامه این آیین، همچنین، از لوح افتتاح سازمان دانشجویان علم و فرهنگ و شعب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در دانشگاه علم و فرهنگ توسط رییس جهاددانشگاهی رونمایی شد.در پایان نیز از خانواده شهدا و ایثارگران و تعدادی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی که فعال فرهنگی بودند، تجلیل و قدردانی شد. مناقب‌خوانی و مدیحه‌سرایی توسط گروه بین‌المللی لیله القدر ازجمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.